Dylan Leblanc (US) and A Neil Young-tribute

Datum/Tid
lördag, augusti 18, 2018 - 00:00


Världens bästa kväll – A Tribute to Neil Young och Dylan LeBlanc!
 
Lokala akter tolkar Neil Young mellan 18.00-21.30 och 22.00 går Muscle Shoals och Nashvilles nästa stora stjärna, Dylan LeBlanc på scen.
 
Nyhet på menyn: plankstek. Oxfilé alt lax inkl salladstallrik

———————————————————————————-

NEIL YOUNG

Stilbildande och ikonisk med en odödlig låtskatt

Under den här kvällen kommer flera etablerade lokala akter köra tolkningar av sina Neil Young-darlings både från Droskans scen och utomhus på deras patio

Följande startfält i vår Neil Young-tribute med start 18.00:

– The Fools We Are As Men featuring Emelie Enström och Nadja Carlstedt
– Mightiest of Guns (Viktor Lander och Lollo Åhfeldt)
– Bulan Persson från Gamla Mejeriet
– Rossco Galloway
– The Beverly Brothers w/ Friends
– The Pollies
– Dylan LeBlanc

DYLAN LEBLANC

 
Dylan Leblanc slog igenom som ett endast 20-årigt singer/songwriter-underbarn med debuten ‘Paupers Field’ på anrika Rough Trade. En debut som kröntes med det ultimata beviset för en exceptionell americanabegåvning; countrylegenden Emmylou Harris gäst-inhopp på ‘If The Creek Don’t Rise’. Det var den tveklöst intressantaste debuten från en ung, ensam amerikansk man med gitarr sedan Ryan Adams numera klassiska ”Heartbreaker”. Talangen är den ultimata kombinationen av arv och miljö, då Dylan är uppväxt med en far som arbetade som session-musiker i legendariska Muscle Shoals studion.
 
Hyllade uppföljaren ‘Cast The Same Old Shadow’ befäste att First Aid Kit-generationen fått sin egen Townes Van Zandt. Men efter endast två album klev tvingades Leblanc på bara ett par månader ifrån en major label-deal, ner i självtivel och självmedicinering. Utmattad och skadeskjuten, vid 23 års ålder, så retirerade Dylan till hemtrakterna kring Muscle Shoals ett par år för att komma på fötter.
 
Mellan ett par välbekanta fallgropar och ett par stunders klarhet så skrev han också ett nytt album. ‘Cautionary Tale’ gavs ut i början på 2016 och är en samling skimrande och gripande sånger med samma efterhängsna röst som redan fångat Lucinda Williams och Bruce Springsteens uppmärksamhet, fast vässad av en påskyndad mognad.
 
Medan Dylan är en av de första att erkänna att han inte var redo för den tidiga framgången, så råder det inga tvivel på att han är det nu. Men en kalibrerad livskompass och en ny chans att dela med sig av sin talang så gjorde han ett efterlängtat återbesök i Skandinavien sommaren 2017 tillsammans med nya kombandet The Pollies. Bland annat han de med en bejublad spelning på nya Americana-festivalen Sthlm Americana och i sommar är han här på nytt, för en mycket längre turné – och återigen med The Pollies som backning.
 
Youtube – ‘Look How Far We’ve Come’ – https://youtu.be/xpHQwUguq70
 

https://www.dylanleblanc.com/

THE POLLIES

“In an ideal world, discovering a band like The Pollies wouldn’t be that big of a deal, but then again, in an ideal world, every band would be able to seamlessly blend and arrange the root elements of rock and roll while forging into new territory to create songs that sound so natural and effortless that you don’t notice the intrinsic complexity and massive undertaking that each track represents.” – Last.FM

“Jay Burgess’s voice is ragged enough to sound like he’s been a few places, but sweet enough to make your heart clench a little” – No Depression

”The Pollies succeed in bringing their own Southern sensibility to a sound that is grandiose and enchanting in a way that bleeds originality. Their sound is not just catchy, but it also lingers with you in the way any great band should.”- Glide Magazine

“Think early Wilco, kind of; shimmering, fuzzed-out, eerie guitars with a bottle slide edge to them, and hypnotically repetitive choruses.”—Brand New Kind Of

“Drawing comparisons to Wilco, The Pollies continue to bolster the region’s reputation for producing great musicians.”– Paste Magazine

Male voices united in lovely harmony, glide through aa series of notes that offer both major and minor-flavored emotions (a little Beach Boys; a little Megafaun). A long-held note morphs from sweet throats to overdriven tubes – and a blast of lusciously nasty feedback plows it’s way into the forefront, arm-in-arm with a pounding bass drum and broad stroke down the strings of an acoustic guitar. Welcome to the world of The Pollies – where the fenders of beauty are rusted out and the muffler fell off a while back, but oh, sweet Jesus…what a ride. – Relix

There’s a Wilco-like vibe to the record – a touch of alt-country with a dose of experimental rock – and I’m guessing the Alabama-based outfit is even better in person. – Pittsburgh In Tune

Steady, poignant songwriting, tight arrangements and artful production are the constants that make it a compelling record, regardless of classification. The varied arrangements give Burgess ample opportunity to showcase a wide vocal range. Other critics’ comparisons to Gram Parsons aren’t overstated, particuarly on the coincidentally named ”She.” His voice can be edgy or melodic, but it’s always poignant. – Farce The Music

 

 
Biljetter: 340 kr hos Burmans Musik och 350 kr på Billetto.se.
 
I dörren:
17-19: 350:-
Efter 19: 370:-
 
Från kl 17 serverar vi bland annat Tacosbuffé, Grillbuffé och ”Black Rock Grill” – succékonceptet där gästerna själva grillar kött, fisk eller vegetariskt på varma lavastenar vid borden.
 
Nyhet!
 
Plankstek. Oxfilé 289 kr alt. lax 249 kr inkl en förrättsbuffé med blandsallad, smör, bröd, dressing.
 
Kom ihåg att plankorna bör förbokas! Skicka ett PM eller sms: 076-1260806 alt ring 090-13 55 88
 
Boka bord i tid. Vi ses på Droskan!